Περιγραφή του Διαγωνισμού

Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ), το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας & Έρευνας, η Περιφέρεια Κρήτης,  το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής,  το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, η Ε.Π.Υ, το ΙΤΥΕ Διόφαντος, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης,  το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, η ΑΣΠΑΙΤΕ, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο,  ο Δήμος Ηρακλείου, ο Δήμος Ιωαννιτών,  ο Δήμος Κοζάνης, ο Δήμος Καβάλας, ο Δήμος Σπάρτης,η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας , η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας,  το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, το Ίδρυμα Ευγενίδου, το GUnet, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος, η Ελληνική Ένωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, η Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM, o Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Βορείου Ελλάδος και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας διοργανώνουν τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση.

Ο Διαγωνισμός απευθύνεται σε ομάδες μαθητών σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ) και στα ΙΕΚ τα οποία μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο διαγωνισμό συμπληρώνοντας τη σχετική φόρμα.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, διεξάγεται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και  έχει ως στόχο την εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους, χωρίς  να επιβάλλει σε μαθητές και τις οικογένειες τους τη χρήση συγκεκριμένων «κλειστών» προϊόντων.

Η χρήση των ανοιχτών τεχνολογιών στην εκπαίδευση έχει οφέλη για μαθητές, καθώς συμβάλλει στην παραγωγή καινοτομίας τόσο στα μέσα διδασκαλίας (ανοιχτό λογισμικό και υλικό, ανοιχτές τεχνολογίες ρομποτικής, μηχανικής, ανοιχτό εκπαιδευτικό περιεχόμενο κ.λ.π.) όσο και στην διδακτική διαδικασία, ενώ βοηθάει στην ανάπτυξη της αλγοριθμικής και κριτικής σκέψης των μαθητών, στην αλλαγή της διδακτικής πρακτικής, της διαδικασίας μάθησης και της επικοινωνίας και την επιλογή σταδιοδρομίας.

Η χρήση ανοιχτών τεχνολογιών προσφέρει στον εκπαιδευτικό αλλά και στον μαθητή και φοιτητή τη δυνατότητα να γίνεται ενεργός συμμέτοχος στη δημιουργία της γνώσης. Ταυτόχρονα, η χρήση και αξιοποίηση των ανοιχτών ψηφιακών πόρων και προτύπων, εντάσσει όσους συμμετέχουν(εκπαιδευτικούς, μαθητές, φοιτητές, στελέχη της ακαδημαϊκής-ερευνητικής κοινότητας, γονείς, κλπ) σε μια ευρύτερη κοινότητα, με πρωταρχικό μέλημα την ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση, τη διάχυση κάθε νέας γνώσης, καλής πρακτικής και καινοτομίας και όχι στην προώθηση προϊόντων μαζικής κατανάλωσης συγκεκριμένων εταιρειών.

Με την καθημερινή χρήση ανοιχτού λογισμικού και υλικού αυξάνεται η τοπική τεχνογνωσία και ωφελείται η τοπική οικονομία παροχής υπηρεσιών.

 

Θεματολογία

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

Οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης είναι πια ορατές και οι  ανοιχτές τεχνολογίες μπορούν να διαδραματίσουν ένα σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της, Ήδη ένα κίνημα εξαπλώνεται σε όλο τον πλανήτη το οποίο συνδυάζει την συνεργατικότητα με τον  σχεδιασμό ανοιχτού κώδικα και ανοιχτού hardware δημιουργώντας επαναχρησιμοποιήσιμες και φθηνές λύσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία του πλανήτη.

Αυτή η θεματική ενότητα μπορεί να περιλαμβάνει

  • Εξοικονόμησης ενέργειας – νερού
  • Οικολογικής Γεωργίας- Βελτίωση παραγωγής/ συγκομιδης
  • Αστικής κηπουρικής
  • Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
  • Παρακολούθησης κλίματος
  • Προστασίας του Περιβάλλοντος
  • Κυκλικής Οικονομίας
  • Άλλα θέματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή (π.χ Λύσεις για Βιοκλιματικά κτίρια, για Βιοκλοματικά μεταφορικά μέσα κτλ)

Φάσεις του Διαγωνισμού

1η Φάση του Διαγωνισμού – Φάση Σχεδίασης

(Τελική ημερομηνία υποβολής  30 Νοεμβρίου  2019)

Σε αυτή τη φάση δεν απαιτείται κατασκευή, αλλά ο σχεδιασμός και η τεκμηρίωση της ιδέας σε λογαριασμό της ομάδας στο github. (δείτε για ενημέρωση σχετικά με το git το http://git-class.gr/). Τα σχολεία που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να υποβάλλουν τις προτάσεις τους στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού μέχρι τις 30 Νοεμβρίου  2019.

2η Φάση του Διαγωνισμού – Φάση Υλοποίησης

(Ημερομηνία ολοκλήρωσης 30 Απριλίου 2020)

Σ’ αυτήν την φάση οι ομάδες καλούνται να υλοποιήσουν τα σχέδια τους, να παράξουν ανοικτό εκπαιδευτικό υλικό , να τεκμηριώσουν το έργο τους στο github και να δημιουργήσουν ένα μικρό βίντεο στο οποίο να εξηγούν το πώς υλοποίησαν το έργο τους. Η τεκμηρίωση, και η παρουσίαση των βημάτων κατασκευής,η αναλυτική παρουσίαση όλων των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για το έργο και ο κώδικας θα πρέπει να ανέβουν σε αντίστοιχο αποθετήριο στο github και να σταλούν στο robotics.ellak.gr μαζί με το βίντεο που θα παρουσιάζει και θα αιτιολογεί το έργο.

3η Φάση – Αξιολόγηση Βράβευση των  καλυτέρων έργων (3 ανά κατηγορία)

Η οργανωτική – επιστημονική επιτροπή θα επιλέξει τα 3 καλύτερα έργα ανά κατηγορία (σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης)  τα οποία θα βραβευτούν σε εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα , στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας .